ΨΥΚΑΠ & Συνεργάτες



Το Ψυχοδραματικό Κέντρο Ανάπτυξης της Προσωπικότητας (ΨΥΚΑΠ) ιδρύθηκε το 2000 από τον Κωνσταντίνο Λέτσιο με σκοπό την ανάπτυξη και διάδοση του ψυχοδράματος ως φιλοσοφία ζωής μέσα από την οποία τα άτομα αναπτύσσουν αυθορμητισμό και δημιουργικότητα. 

Το ΨΥΚΑΠ έχει αναγνωριστεί ως πλήρες μέλος της FEPTO (Federation of European PsychodramaTraining Organisations), στο Ετήσιο Συνέδριο στην Γλασκώβη της Σκοτίας το 2008 και πρωτίστως αποσκοπεί στην: 

α) εκπαίδευση ειδικών στον τομέα της ψυχικής υγείας στις ψυχοδραματικές μεθόδους και τεχνικές, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν το ψυχόδραμα ως ολοκληρωμένο θεραπευτικό και αυτογνωσιακό σύστημα στους διάφορους τομείς της κοινωνικής ζωής (ψυχοθεραπεία, ανάπτυξη της προσωπικότητας σε εργασιακούς χώρους, σχολεία, οργανισμούς, επιχειρήσεις, κοινότητες, φυλακές κλπ). Tο πρόγραμμα εκπαίδευσης καθώς και ο κώδικας ηθικής δεοντολογίας του κέντρου είναι εναρμονισμένα με τα διεθνή κριτήρια εκπαίδευσης. 

β) ανάπτυξη υπηρεσιών στον τομέα της ψυχικής υγείας για άτομα που έχουν άμεση ανάγκη ή επιθυμούν να αναπτύξουν στοιχεία και ικανότητες της προσωπικότητάς τους, μέσα από το ψυχόδραμα, το κοινωνιόδραμα, το παιχνίδι ρόλων (Role playing) ή το play back, σε συνεργασία με το απαραίτητο ειδικευμένο προσωπικό και πιστοποιημένους συνεργάτες του κέντρου.

Σήμερα στο ΨΥΚΑΠ εκπαιδεύονται ειδικοί ψυχικής υγείας (ψυχολόγοι, ψυχίατροι, κοινωνιολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές, κ.α). Επίσης οργανώνονται θεραπευτικές, βιωματικές ομάδες ψυχοδράματος και διάφορα βιωματικά διήμερα με τη συμμετοχή και τη συνεργασία με άλλους Έλληνες και ξένους ψυχοδραματιστές. 


* Για περισσότερες λεπτομέρειες για το ΨΥΚΑΠ και τις δραστηριότητες του κέντρου, ενημερωθείτε στο site: www.psychodrama.gr





Συνεργάτες ΨΥΚΑΠ 




Το ΨΥΚΑΠ διευθύνει ο Κωνσταντίνος Λέτσιος, ο οποίος είναι και ο ιδρυτής του. Ο Κωνσταντίνος Λέτσιος σπούδασε ψυχολογία στο Eötvös Lorand University της Βουδαπέστης, από το οποίο αποφοίτησε το 1981. 

Από το 1982 έως το 1985 παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα στην κοινωνική ψυχολογία στην Ecole Pratique des Hautes Etudes στο Παρίσι. 

Εκπαιδεύτηκε στο ψυχόδραμα κυρίως από τον Max Clayton,                    του οποίου την ψυχοδραματική αντίληψη και φιλοσοφία, ακολουθεί στην καθημερινή εκπαιδευτική και θεραπευτική του πρακτική.

Στo πλαίσιo λειτουργίας του, το ΨΥΚΑΠ συνεργάζεται με διεθνή ψυχοδραματικά κέντρα, Έλληνες και ξένους ψυχοδραματιστές, αλλά και άλλους εγκεκριμένους ψυχοθεραπευτές, των οποίων η συμβολή στο ψυχόδραμα και στην ψυχοθεραπεία γενικότερα είναι σημαντικότατη.


Πιστοποιημένος Ψυχοδραματιστής και Εκπαιδευτής Ψυχοδράματος (TEP:Psychodramatist, Trainer, Educator & Practitioner). 

Ξεκίνησε την εκπαίδευσή στου στο Ινστιτούτο του Moreno στο Beacon της Νέας Υόρκης το 1967, πιστοποιήθηκε ως συντονιστής Ψυχόδραματος από το Ινστιτούτο του Moreno το 1973 και ως TEP το 1980 από την Αμερικάνικη Επιτροπή Εξεταστών. Ίδρυσε την Αυστραλιανή και Νεοζηλανδέζικη Εταιρεία Ψυχοδράματος (AANZPA) τον Ιανουάριο του 1980 και ήταν ο πρώτος πρόεδρος της Εταιρείας. Διατέλεσε μέλος της Επιτροπής Εξεταστών από το 1980 έως το 2005.
Max Clayton

Υπήρξε ο κυριότερος συνεργάτης του ΨΥΚΑΠ. Η ψυχοδραματική του αντίληψη και φιλοσοφία, την οποία εφαρμόζουμε, αποτυπώνεται στο συγγραφικό του έργο, μέρος του οποίου έχει δημοσιευτεί στα Ελληνικά με αποσκόπηση να μεταφραστεί και το υπόλοιπο. 

Δυστυχώς η διεθνής ψυχοδραματική κοινότητα έγινε φτωχότερη από τις 28 Μαρτίου 2013, μέρα κατά την οποία απεβίωσε. Το έργο του όμως είναι παρόν και αποτελεί οδηγό στην ψυχοδραματική μας πρακτική. 



Πιστοποιημένη Ψυχοδραματίστρια και Εκπαιδεύτρια (TEP), ξεκίνησε την εκπαίδευσή της στο Αuckland της Νέας Ζηλανδίας το 1974 και εφάρμοσε την ψυχοδραματική μέθοδο και τεχνικές σε πολλές δομές και διάφορες κοινωνικές ομάδες. 
Πιστοποιήθηκε ως Ψυχοδραματίστρια από την Επιτροπή Εξεταστών της Αυστραλιανής και Νεοζηλανδέζικης Εταιρείας Ψυχοδράματος (AANZPA) το 1984. 

Εργάζεται ως Εκπαιδεύτρια Ψυχοδράματος στο Αυστραλιανό Κολέγιο Ψυχοδράματος στοWellington από το 1985 έως σήμερα. Διετέλεσε πρόεδρος της Αυστραλιανής και Νεοζηλανδέζικης εταιρείας                                                      ψυχοδράματος και είναι μέλος της Επιτροπής Εξεταστών της Εταιρείας.
Christine Hosking



Ψυχολόγος- Ψυχοδραματίστρια Σπούδασε ψυχολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. 

Το 2004 ξεκίνησε την εκπαίδευσή της ως ψυχοθεραπεύτρια, στο κλασικό Ψυχόδραμα του Moreno στο ΨΥΚΑΠ με κύριο εκπαιδευτή και επόπτη τον Κωνσταντίνο Λέτσιο. Εξετάστηκε και πιστοποιήθηκε με τον τίτλο της Ψυχοδραματίστριας από τον Max Clayton και την Christine Hosking (ΤΕP της Αυστραλιανής και Νεοζηλανδέζικης Εταιρείας 
Ψυχοδράματος).

Δανάη Χορομίδου

Παράλληλα, εκπαιδεύτηκε στο Playback Theatre - αυτοσχέδιο θέατρο, από τους Z.Andras και  B.Tihamer, μέλη της Ουγγρικής Εταιρίας Ψυχοδράματος και Playback Theatre. Είναι ενεργό μέλος του Playback θιάσου“Playbackground”, με έδρα την Αθήνα και συνεργάτης στις ομάδες εκπαίδευσης στο Playback theatre που οργανώνονται στο ΨΥΚΑΠ. 

Κατά τη διάρκεια της πορείας της, έχει συνεργαστεί με διάφορους χώρους και οργανισμούς εφαρμόζοντας τη μέθοδο του Ψυχοδράματος, (ομάδες : εφήβων , ατόμων  με ψυχωσικές διαταραχές, ατόμων με ήπια νοητική υστέρηση, ατόμων με διαταραχές πρόσληψης τροφής κ.α.) και αρθρογραφεί σε διάφορα διαδικτυακά περιοδικά Ψυχικής Υγείας. 

Από το 2007 έως σήμερα εργάζεται ως ψυχολόγος ιδιωτικά, συντονίζει βιωματικές ομάδες ψυχοδράματος και workshops και συμμετέχει σε εκπαιδευτικές ομάδες ψυχοδράματος, ως επόπτρια και εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια σε συνεργασία με το ΨΥΚΑΠ.



Ψυχολόγος- Ψυχοδραματίστρια. Αριστούχος απόφοιτος του τμήματος Προγράμματος Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, Παν/μίου Αθηνών. 

Εκπαιδεύτηκε στην μέθοδο και τις τεχνικές του Ψυχοδράματος από το 2004 στο Ψυχοδραματικό Κέντρο Ανάπτυξης της Προσωπικότητας (ΨΥΚΑΠ). Κύριος εκπαιδευτής και επόπτης της ήταν ο Κωνσταντίνος Λέτσιος. Εξετάστηκε και πιστοποιήθηκε με τον τίτλο της Ψυχοδραματίστριας από τον Max Clayton και την Christine Hosking (ΤΕP της Αυστραλιανής και Νεοζηλανδέζικης Εταιρείας Ψυχοδράματος). 
Έλενα Καβροχωριανού

Eκπαιδεύτηκε στο Playback αυτοσχέδιο θέατρο, από τους Z.Andras και B.Tihamer, μέλη της Ουγγρικής Εταιρίας Ψυχοδράματος και Playback Theatre. Είναι μέλος του Playback θιάσου “Playback ground’’ και εκπαιδεύτρια ομάδων playback από το 2012. 

Από το 2007 έως σήμερα εργάζεται ως ψυχολόγος ιδιωτικά, συντονίζει βιωματικές ομάδες ψυχοδράματος και workshops και συμμετέχει σε εκπαιδευτικές ομάδες ψυχοδράματος, ως επόπτρια και εκπαιδευόμενη εκπαιδεύτρια σε συνεργασία με το ΨΥΚΑΠ.



ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΨΥΧΟΔΡΑΜΑΤΙΣΤΗ 

1.    ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ

1.0. Ο Ψυχοδραματιστής οφείλει να ενεργεί πάντα με καλή πίστη, χωρίς
εξαναγκασμούς ή παραποιήσεις. Οι ψυχοδραματιστές γνωρίζουν και
λειτουργούν μέσα στo πλαίσιο των νόμων της χώρας στην οποία ασκούν το
επάγγελμα.
1.1. Είναι επαγγελματικά ηθικό για τους ψυχοδραματιστές να είναι ξεκάθαροι
με τους πελάτες, όσον αφορά την επαγγελματική τους κατάσταση και την
εκπαίδευση.
1.2. Οι ψυχοδραματιστές πρέπει να διαθέτουν επαρκή Ασφάλεια
Επαγγελματικής Ευθύνης για την άσκηση του επαγγέλματός τους, σε όλα τα
επίπεδα. Οι κύριοι εκπαιδευτές συμβουλεύουν τους εκπαιδευόμενους για την
απόκτηση της.
1.3. Οι ψυχοδραματιστές ασκούν το επάγγελμά τους προς όφελος του
πελάτη/ασθενή κατά κύριο λόγο, και όχι για να ικανοποιήσουν τις
προσωπικές τους ανάγκες.
1.4. Οι ψυχοδραματιστές αναζητούν τρόπους για την προσωπική και
επαγγελματική τους ανάπτυξης και ενίσχυση των γνώσεών τους.
1.5. Οι ψυχοδραματιστές πρέπει να τηρούν τα πρότυπα άσκησης επαγγέλματος,
ελέγχοντας και αναθεωρώντας τη δουλειά τους μόνοι, με συνεργάτες, και με
την εποπτεία επόπτη.
1.6. Οι ψυχοδραματιστές θα πρέπει να εξηγούν με ειλικρίνεια και με σαφήνεια
την πιθανή παρουσία παρατηρητών, καταγραφέων, βοηθητικών-εγώ και συν-
θεραπευτών. Πριν την έναρξη της θεραπείας, καθιστούν σαφές σε όλους τους
1παρόντες ότι οφείλουν να δεσμευτούν ότι θα τηρήσουν την
εμπιστευτικότητα, καθώς και άλλους κανόνες που αναφέρονται στην
παράγραφο 2.1.0.
1.7. Κάθε ψυχοδραματιστής είναι υπεύθυνος να αποφασίσει προληπτικά,
πρώτον εάν ένας συγκεκριμένος ασθενής είναι κατάλληλος για το ψυχόδραμα,
και δεύτερον εάν είναι κατάλληλος για τη συγκεκριμένη ομάδα στην οποία
προτείνεται να ενταχθεί. Εάν δεν ταιριάζει, ο θεραπευτής, εναλλακτικά, θα
πρέπει να προτείνει θεραπευτικές δυνατότητες με άλλους συναδέλφους και σε
άλλους θεραπευτικούς προσανατολισμούς.  
1.8. Για να είναι ένας ψυχοδραματιστής επαρκής να ασκήσει το επάγγελμα, θα
πρέπει να είναι υγιής και ισορροπημένος ψυχικά αλλά και σωματικά. Αυτό το
πρότυπο πρέπει να αποτελεί παράδειγμα για άλλους συναδέλφους και
εκπαιδευόμενους. Τα άτομα που γνωρίζουν ότι η ψυχική ή σωματική τους υγεία
είναι κακή και μπορεί να βλάψει τους πελάτες τους, δε θα πρέπει να ασκούν το
επάγγελμα,. Αυτό περιλαμβάνει την κακή χρήση ουσιών, οι οποίες μπορεί να
βλάψουν την επαγγελματική τους πρακτική. 
1.9. Οι ψυχοδραματιστές γνωρίζουν και σέβονται τις πολιτιστικές προσδοκίες
της κοινότητας στην οποία εργάζονται.
1.10. Οι ψυχοδραματιστές γνωρίζουν σε βάθος και σέβονται τα πολιτισμικά ήθη
των πελατών, των εκπαιδευόμενων και των συναδέλφων τους.

2. ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ/ΑΣΘΕΝΗ

2.1. Εμπιστευτικότητα
2.1.0. Ο όρκος του Ιπποκράτη δεσμεύει τον ιατρό να τηρεί το απόρρητο κατά
την άσκηση του επαγγέλματός του. Στην ομαδική ψυχοθεραπεία και στο
ψυχόδραμα, ο όρκος του Ιπποκράτη επεκτείνεται σε όλους τους
πελάτες/ασθενείς και δεσμεύει τον καθένα ξεχωριστά να μην αποκαλύψει σε
κάποιο ξένο/τρίτο τα μυστικά που του εμπιστεύτηκαν οι άλλοι
πελάτες/ασθενείς. Όπως στον θεραπευτή, έτσι και σε κάθε ασθενή εναποτίθεται
η προστασία της ευημερίας των συν-ασθενών. Αυτό περιλαμβάνει
πληροφορίες όσον αφορά τρίτα άτομα που δεν συμπεριλαμβάνονται στην
ομάδα.
2.1.1. Οι ψυχοδραματιστές θεωρούν απόρρητη κάθε πληροφορία που αποκτούν
από τον πελάτη, είτε κατά τη διάρκεια θεραπευτικών συνεδριών, είτε κατά τη
διάρκεια κάθε άλλης επικοινωνίας με τον πελάτη, εκτός εάν ο πελάτης
συμφωνήσει ότι κάποιες συγκεκριμένες πληροφορίες μπορούν να μεταδοθούν.
Επιτρέπεται η μετάδοση εμπιστευτικών πληροφοριών μόνο κάτω από ορισμένες
συνθήκες: 
α. Κατά τη συζήτηση με τον επόπτη του ψυχοδραματιστή
β. Όταν ένα μέλος της ομάδας έχει λόγους να πιστεύει ότι έχει επέλθει
ρήγμα στην τήρηση της επαγγελματικής δεοντολογίας, το ζήτημα αναλαμβάνει
ο υπεύθυνος της Επιτροπής Επαγγελματικής Δεοντολογίας.
γ. Απευθείας σε άλλους επαγγελματίες οι οποίοι έχουν άμεση σχέση με την
περίπτωση του πελάτη ή της οικογένειάς του, με την άδεια του πελάτη.
δ. Κατά τη συγγραφή ή τη διδασκαλία άλλων, οι πληροφορίες θα πρέπει να
παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να διασφαλίζεται η ανωνυμία του
πελάτη, και, όποτε είναι δυνατό, απαιτείται η συναίνεσή του.
Σχόλιο: Η εμπιστευτικότητα μπορεί επίσης να αρθεί:
ε. Με τη συγκατάθεση του πελάτη.
στ. Κατόπιν  δικαστικής εντολής.
ζ.   Για το δημόσιο συμφέρον, σε περίπτωση ποινικού αδικήματος ή
σοβαρής κακοποίησης άλλων (αλλά να λαμβάνεται πρώτα νομική συμβουλή).

2.2. Αμοιβή

2.2.1. Οι ψυχοδραματιστές που ασκούν το επάγγελμα ιδιωτικά δεν πρέπει να
προσφέρουν καμιά προμήθεια, αμοιβή ή προνόμιο σε άτομο που θα τους
παραπέμψει ένα άτομο.
2.2.2. Οι ψυχοδραματιστές δε πρέπει να χρησιμοποιούν για προσωπικό όφελος
τις πληροφορίες που αποκτούν στην πορεία της σχέσης τους με πελάτες ή
εκπαιδευόμενους.
2.2.3. Οι ψυχοδραματιστές αναλαμβάνουν να συνάψουν με σαφήνεια και χωρίς
προκατάληψη ένα προφορικό ή γραπτό συμβόλαιο με τον πελάτη πριν την
έναρξη της θεραπείας. Στις συνεδρίες ατομικής θεραπείας με τον
ψυχοδραματιστή, στο συμβόλαιο θα πρέπει να διατυπώνονται με σαφήνεια οι
όροι της αμοιβής, οι μέθοδοι πληρωμής, καθώς και οιοσδήποτε άλλος ειδικός
όρος εφαρμοστεί.
(Θα πρέπει να διατίθεται ένα Αντίγραφο του Κώδικα Επαγγελματικής
Δεοντολογίας σε όλους τους εκπαιδευόμενους).

2.3 ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ

2.3.1. Ο ψυχοδραματιστής φτιάχνει ένα ξεκάθαρο συμβόλαιο όσον αφορά τη
μορφή και το περιεχόμενο της διαδικασίας, αλλά και το σκοπό της
ομαδικής/ατομικής δουλειάς. Το συμβόλαιο περιλαμβάνει το σκοπό και το
πιθανό αποτέλεσμα.
2.3.2. Οι ψυχοδραματιστές δεν πρέπει να παρουσιάζουν ανακριβή εικόνα του
εαυτού τους, όσον αφορά τα επαγγελματικά τους προσόντα. Ο πελάτης και ο
ψυχοδραματιστής πρέπει να αναθεωρούν το συμβόλαιο σε τακτά διαστήματα,
ώστε να διασφαλίζεται ότι η ευημερία του πελάτη παραμένει πρωτεύον ζήτημα.
2.3.3. Ο Ψυχοδραματιστής διασφαλίζει την παροχή του απαραίτητου χρόνου και
της προσοχή κατά τη σύναψη του θεραπευτικού συμβολαίου. Εάν ο πελάτης
επιθυμεί να τερματίσει τη θεραπεία ο ψυχοδραματιστής πρέπει να κρίνει εάν
αυτή είναι μια πραγματική επιθυμία ή το προϊόν μιας θεραπευτικής κρίσης, και
να συμβουλεύσει τον πελάτη ανάλογα.

2.4. ΟΡΙΑ

2.4.1. Οι ψυχοδραματιστές φροντίζουν ιδιαίτερα το φυσικό περιβάλλον μέσα
στο οποίο εργάζονται με τους πελάτες, έτσι ώστε να παρέχουν έναν ασφαλή
χώρο για θεραπεία.
2.4.2. Οι ψυχοδραματιστές γνωρίζουν τα επαγγελματικά όρια ανάμεσα στον ίδιο
και τους πελάτες ή τους εκπαιδευόμενους. Οι ψυχοδραματιστές οφείλουν να
αντιλαμβάνονται την πιθανότητα σύγχυσης ρόλων, η οποία θα μπορούσε να
βλάψει τη θεραπευτική και/ή την εκπαιδευτική διαδικασία.
2.4.3. Ένας ψυχοδραματιστής δεν συνάπτει ποτέ σεξουαλική ή ιδιαίτερη
προσωπική σχέση με ένα πελάτη, και οφείλει να οφείλει να αποτρέπει την
ανάπτυξη της. Σε περίπτωση σύναψης οιασδήποτε σεξουαλικής σχέσης μεταξύ
ενός ψυχοδραματιστή και ενός πελάτη που επιθυμεί να συνεχίσει τη θεραπεία, ο
ψυχοδραματιστής υποχρεούνται να σταματήσει τη θεραπεία και να τον
συμβουλεύσει να συνεργαστεί με κάποιον άλλο ψυχοδραματιστή-θεραπευτή. 
2.4.4. Οι ψυχοδραματιστές ενημερώνουν τον πελάτη ή τον εκπαιδευόμενο για
τη θεραπεία, που μπορεί να επηρεάσει τη συμμετοχή του πελάτη ή του
εκπαιδευόμενου. Για παράδειγμα, η βιντεοσκόπηση ή η χρήση άλλων
συστημάτων καταγραφής, ή μονόπλευρου καθρέφτη είναι παράγοντες που θα
μπορούσαν να κλονίσουν την εμπιστευτική φύση της ψυχοθεραπευτικής
σχέσης. Σε κάθε περίπτωση, ο ψυχοδραματιστής είναι υποχρεωμένος να έχει τη
σαφή και ενημερωμένη συναίνεση όλων των συμμετεχόντων σε συνεδρίες, οι
οποίες είτε καταγράφονται ή παρακολουθούνται, και να τους ενημερώνει ότι
έχουν δικαίωμα να αποσύρουν τη συγκατάθεσή τους οιανδήποτε στιγμή το
θελήσουν.

3. ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

3.1. Οι ψυχοδραματιστές είναι άτομα που έχουν εκπαιδευτεί και ασκούν το
επάγγελμά τους με τρόπο επαρκή. Φροντίζουν να παρέχουν ένα ασφαλές
περιβάλλον για τον πελάτη διασφαλίζοντας έτσι ότι το ψυχόδραμα δε θα
δυσφημιστεί. Οι επαγγελματίες ψυχοδραματιστές πρέπει να έχουν ολοκληρώσει
μια αναγνωρισμένη εκπαίδευση και τα ονόματά τους θα είναι καταγεγραμμένα
σε ένα επαγγελματικό μητρώο.
3.2. Για την αντιμετώπιση ψυχοσεξουαλικών θεμάτων, οι ψυχοδραματιστές
πρέπει να φέρονται με τη δέουσα προσοχή κατά την εκδραμάτιση των
συγκεκριμένων εκείνων συμβάντων, όπου εμπλέκεται σεξουαλική
δραστηριότητα. Ειδικά σε περίπτωση σεξουαλικής κακοποίησης, κάθε
ψυχοδραματική τεχνική θα πρέπει να επιλέγεται με προσοχή, ώστε να μειωθεί η
πιθανότητα επιδείνωσης της επίδρασή της.
3.3. Σε περίπτωση διαφήμισης, οι ψυχοδραματιστές θα πρέπει να παρουσιάζουν
με σαφήνεια τις υπηρεσίες που προσφέρουν κατά την άσκηση της
ψυχοδραματικής δραστηριότητας. 
3.4. Οι ψυχοδραματιστές είναι υπεύθυνοι να αναγνωρίζουν τη σημασία της
έρευνας, και, όπου και όταν πρέπει, να αρχίζουν μια έρευνα, να συμβάλλουν σ΄
αυτή τη διαδικασία, ή να συμμετέχουν, καθώς και να ενημερώνουν και να
επιδιώκουν τη συγκατάθεση  των πελατών, σε περίπτωση εμπλοκής τους.
3.5. Οι ψυχοδραματιστές έχουν παιδευτικό ρόλο στην κοινωνία, όπως επίσης
και θεραπευτικό, και επιδιώκουν τη συνεχή εκπαίδευσή τους.
3.6. Οι ψυχοδραματιστές μπορεί να χρησιμοποιούν τις ικανότητές τους για να
διευκολύνουν τη διερεύνηση κοινωνικών θεμάτων πέραν αυτών της θεραπείας.
Η χρήση του ψυχοδράματος δεν περιορίζεται μόνο σε κλινικά πλαίσια. Σε κάθε
περίπτωση, όμως, εφαρμόζεται πάντα η δεοντολογία της συναίνεσης και της
εμπιστευτικότητας.
3.7. Οι ψυχοδραματιστές έχουν την ευθύνη να συνεχίζουν τη δική τους
ανάπτυξη υποβαλλόμενοι σε  ατομική θεραπεία, εκπαίδευση και εποπτεία.
3.8. Οι ψυχοδραματιστές τάσσονται κατά των διακρίσεων, ασπάζονται τις αρχές
της ελευθερίας του λόγου, και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στην προώθηση
των οποίων οφείλουν να συμβάλουν .